ویژگى‏هاى تعلیم و تربیت اسلامى

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اندیشه جويان و آدرس mohammad-taha.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد
.






آمار مطالب

کل مطالب : 450
کل نظرات : 48

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 5
باردید دیروز : 82
بازدید هفته : 92
بازدید ماه : 87
بازدید سال : 1678
بازدید کلی : 206788
ویژگى‏هاى تعلیم و تربیت اسلامى

در گفتگو با دکتر على شریعتمدارى
نظام تعلیم و تربیت در مکاتب گوناگون با توجه به نوع جهان بینى آنها با یکدیگرمتفاوت است و هر مکتبى آن را بر اساس نوع نگرش خود به جهان و انسان تحلیل و تبیین‏مى‏کند و به همین دلیل هر یک براى تعلیم و تربیت مطلوب خود ویژگى هایى را ترسیم‏مى‏نمایند. نظام تعلیم و تربیت اسلامى نیز از این قاعده مستثنى نیست.
در این بخش، در محضر استاد، دکتر على شریعتمدارى، از فرهیختگان تعلیم و تربیت‏به گفت و گویى صمیمانه درباره ویژگى‏هاى نظام تعلیم و تربیت اسلامى نشسته‏ایم که توجه‏خوانندگان گرامى را به آن جلب مى‏کنیم.

مربیان: جناب آقاى دکتر شریعتمدارى، ضمن تقدیم احترام و تقدیر و تشکر از این‏که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، لطفاً بفرمایید: ویژگى‏هاى نظام تعلیم و تربیت‏اسلامى چیست؟
جواب: نظام تعلیم و تربیت اسلامى از ویژگى‏هاى بسیارى برخوردار است که برخى‏از آنها عبارتند از: »وحیانى و الهى بودن، جامعیت، پویایى، هدایتگر و انقلابى بودن« این‏ویژگى‏ها نظام تعلیم و تربیت اسلامى را از دیگر نظام‏هاى تربیتى متمایز مى‏سازد.

مربیان: با توجه به ویژگى‏هایى که بیان فرمودید، منظور از وحیانى بودن نظام‏تعلیم و تربیت اسلامى چیست؟
ویژگى‏هاى تعلیم و تربیت اسلامى
جواب: منظور از وحیانى و الهى بودن آن است که منبع چنین تعلیم و تربیتى خداوندمتعال است که پیام هایش به وسیله پیامبران در اختیار بشر قرار گرفته است و کامل‏ترین‏آن در اسلام و به دست با کفایت رسول اکرم (ص) براى بشر بیان شده و جانشینان آن‏حضرت نیز آن را بیشتر تبیین و تشریح کرده‏اند و ما میراث دار چنین نظام تربیتى هستیم.نظام تربیتى اسلام با فطرت انسانى و ابعاد وجودى او هماهنگ است و چنین خصوصیتى‏در دیگر نظام‏هاى تربیتى وجود ندارد.

مربیان: جناب استاد بفرمایید منظور از جامعیت نظام تربیتى اسلام چیست؟ و نظام‏تربیتى اسلام از این نظر با دیگر نظام‏هاى تربیتى چه فرقى دارد؟
جواب: جامعیت و شمول بدین معنا است که در نظام تربیتى اسلام به همه ابعاد وجودى‏انسان توجه شده و بر همین اساس انسان مى‏تواند با آموزه‏هاى دینى آشنا شود و خود رادر ابعاد روحى و جسمى، عاطفى و عقلانى، فردى و اجتماعى و دنیوى و اخروى متناسب بااهداف متعالى اسلام تربیت کند ؛ چرا که اسلام در نظام تربیتى خود به همه این ابعاد توجه‏دارد ؛ ولى در مکتب‏هاى ساخته دست بشر یک یا دو جنبه از ابعاد وجودى انسان موردتوجه قرار گرفته است ؛ به عنوان مثال بر جنبه اجتماعى انسان تکیه مى‏شود و یا تنها جنبه‏فردى او را مورد تاکید قرار مى‏دهند. چنان که در غرب مى‏گویند ما آزادى فردى رامحترم مى‏شماریم و شما در نظام غربى آزاد هستید که دست به هر کارى بزنید و این را جزوامتیازات مکتب تربیتى خود قلمداد مى‏کنند، در صورتى که این یک مغالطه است.
چیزى که در اسلام وجود دارد و در مکاتب دیگر نیست »جامعیت اسلام« است.براى صحت این ادعا اگر قدرى در آیات و روایات زیر بیندیشید، جامعیت نظام تربیتى‏اسلام روشن‏تر مى‏شود که اسلام چگونه به همه ابعاد وجودى انسان عنایت کرده است.
در آیه‏اى مى‏خوانیم:
» اِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ اِخْوَةٌ فَاَصْلِحُوا بَینَ اَخَوَیْکُمْ...« (حجرات: 10)
مومنان برادر یکدیگرند ؛ پس دو برادر خود را صلح و آشتى دهید.
در آیه‏اى دیگر:
» وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى « (مائده: 2)
و (همواره) در راه نیکى و پرهیزکارى همدیگر را یارى رسانید.
پیامبر اکرم (ص) فرمود:
»مَنْ اَصْبَحَ وَلا یَهْتَمَّ بِاُمُورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ«[1]
کسى که شب را صبح کند و به امورات مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان‏نیست.
امام کاظم (ع) فرمود:
»اِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَینِ حُجَّةً ظاهِرَةً وَ حُجَّةً باطِنَةً فَاَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ‏وَ الْأَنْبِیاءُ وَ الْأَئِمَّةُ وَ اَمَّا الْباطِنَةُ فَالْعُقُولُ«[2]
خداوند دو حجت دارد: حجتى ظاهرى و آن پیامبرانند و حجتى باطنى‏که عبارت از عقل است.
همچنین پیامبر اکرم (ص) فرموده است:
»اِنَّما بُعثِتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلاقِ«[3]
من مبعوث شده‏ام تا مکارم اخلاق را به کمال برسانم.
و ده‏ها نمونه از این قبیل آیات و روایات از جامع بودن نظام تربیتى اسلام خبرمى‏دهد.
چنان که ملاحظه مى‏فرمایید اسلام به بعد عقلانى شخصیت انسان، کمال اهمیت را داده‏و نقش عقل را در کنار نقش پیامبران در هدایت انسان آورده است. به بعد اجتماعى انسان‏نیز توجه کرده و براى استحکام روابط اجتماعى بر برادرى مومنان، تعاون و همکارى درکارهاى خیر، احساس تعهد و وظیفه نسبت به یکدیگر تأکید ورزیده است.
اسلام همچنین به بُعد اخلاقى و معنوى انسان نیز کمال اهمیت را داده و تزکیه و تهذیب‏نفوس انسان‏ها را از جمله اهداف بعثت انبیا شمرده است. در همین راستا بر کنترل عواطف‏و احساسات تکیه کرده و فرو خوردن خشم و غضب را یک ارزش مى‏شمارد. از طرفى‏انسان را همواره به مقصد و مطلوب حقیقى‏اش توجه داده و با ارائه راه و روش پرستش،نیایش و برنامه‏هاى خود سازى، او را در قرب الى الله مدد مى‏رساند. در عین حال ازجنبه جسمانى و دنیوى او نیز غافل نبوده و بهره‏گیرى بهتر از دنیا و مواهب آن را براى‏دستیابى به سعادت گوشزد مى‏نموده است. چنان که در قرآن کریم مى‏خوانیم:
»وَ لا تَنْسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنْیا« (قصص: 77)
بهره‏ات را از دنیا فراموش مکن.
ویژگى‏هاى تعلیم و تربیت اسلامى
بر اساس این تعالیم، دنیا و مواهب آن ابزار و وسیله دستیابى به کمال انسان شمرده شده‏اند.

مربیان: در بیان ویژگى‏هاى نظام تعلیم و تربیت اسلام به پویایى این نظام اشاره‏کردید. لطفاً معناى پویایى را بیان نمایید و بفرمایید که پویایى و بالندگى یک مکتب یانظام تربیتى در چیست؟
جواب: پویایى، نقطه مقابل ایستایى و اصطلاحى است که اندیشمندان جدید درجامعه‏شناسى مطرح کرده‏اند و مى‏گویند: جامعه
من مبعوث شده‏ام تا مکارم اخلاق را به کمال برسانم.
و ده‏ها نمونه از این قبیل آیات و روایات از جامع بودن نظام تربیتى اسلام خبرمى‏دهد.
چنان که ملاحظه مى‏فرمایید اسلام به بعد عقلانى شخصیت انسان، کمال اهمیت را داده‏و نقش عقل را در کنار نقش پیامبران در هدایت انسان آورده است. به بعد اجتماعى انسان‏نیز توجه کرده و براى استحکام روابط اجتماعى بر برادرى مومنان، تعاون و همکارى درکارهاى خیر، احساس تعهد و وظیفه نسبت به یکدیگر تأکید ورزیده است.
اسلام همچنین به بُعد اخلاقى و معنوى انسان نیز کمال اهمیت را داده و تزکیه و تهذیب‏نفوس انسان‏ها را از جمله اهداف بعثت انبیا شمرده است. در همین راستا بر کنترل عواطف‏و احساسات تکیه کرده و فرو خوردن خشم و غضب را یک ارزش مى‏شمارد. از طرفى‏انسان را همواره به مقصد و مطلوب حقیقى‏اش توجه داده و با ارائه راه و روش پرستش،نیایش و برنامه‏هاى خود سازى، او را در قرب الى الله مدد مى‏رساند. در عین حال ازجنبه جسمانى و دنیوى او نیز غافل نبوده و بهره‏گیرى بهتر از دنیا و مواهب آن را براى‏دستیابى به سعادت گوشزد مى‏نموده است. چنان که در قرآن کریم مى‏خوانیم:
»وَ لا تَنْسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنْیا« (قصص: 77)
بهره‏ات را از دنیا فراموش مکن.
ویژگى‏هاى تعلیم و تربیت اسلامى
بر اساس این تعالیم، دنیا و مواهب آن ابزار و وسیله دستیابى به کمال انسان شمرده شده‏اند.

مربیان: در بیان ویژگى‏هاى نظام تعلیم و تربیت اسلام به پویایى این نظام اشاره‏کردید. لطفاً معناى پویایى را بیان نمایید و بفرمایید که پویایى و بالندگى یک مکتب یانظام تربیتى در چیست؟
جواب: پویایى، نقطه مقابل ایستایى و اصطلاحى است که اندیشمندان جدید درجامعه‏شناسى مطرح کرده‏اند و مى‏گویند: جامعه پویا، جامعه‏اى است که بتواند بامشکلات تازه برخورد کند؛ با شرایط جدید رو به رو شود و در حال تکاپو و ترقى باشد.
وقتى بحث از مکتب پویا شود باید دید که اصلاً مکتب پویا یا پویایى یک مکتب درچیست؟ از نظر ما، مکتب به نظامى اطلاق مى‏شود. که داراى اصول، مبانى، اهداف وروش هایى است و بین این اصول و مبانى و اهداف و روش‏ها یک نوع هماهنگى و ارتباطوجود دارد که این مجموعه را نظام مى‏گویند.
پویایى مکتب در این است که راه را براى رشد و ترقى انسان باز کند و او را به کمال‏برساند. اهداف در این مکتب طورى بیان شوند که انسان را ترقى داده و موجبات‏پیشرفت او را فراهم کنند، نه این که وى را در یک مرحله مقدماتى محبوس‏و محدود کنند.بنابراین در پویایى هر مکتب باید به اهدافى که این مکتب دارد نگاه کنیم.
بعضى از مکتب‏ها مقاصد محدود را به انسان تحمیل مى‏کنند و به همین اندازه راضى‏هستند، که انسان در هدف‏هاى خاص حرکت کند و در همان محدوده فعّال باشد؛ ولى‏بعضى از مکتب‏ها مانند مکتب اسلام هدف‏هایى را مطرح مى‏کنند که دامنه‏اى بى نهایت‏دارد؛ مثلاً وقتى از ارزش‏هاى معنوى، از تقرب به حق تعالى از برگشت به سوى مبدأ، ازخدا گونه زیستن و از کسب فضایل معنوى و اخلاقى بحث به میان مى‏آید و مى‏بینیم که درجاى جاى متون اسلامى با یک سلسله اهداف گسترده‏اى سرو کار داریم که موجبات‏رشد و ترقى انسان را فراهم مى‏کنند، نه تنها انسان را در یک چار چوب محدود نمى‏کنند،بلکه او را در مسیرى قرار مى‏دهند که احساس مى‏کند همواره در حال پیشرفت و ترقى‏است. با این که مکاتب غربى ادعا مى‏کنند از مکتبى پویا و نظام تربیتى بالنده‏اى‏برخوردارند، ولى وقتى در اهداف آن مکاتب به دقت مى‏نگریم و اهداف و روش‏هاى آنهإے؛ززًّ
ک11را مورد بررسى قرار مى‏دهیم، مى‏بینیم که انسان را در یک چارچوب مادّى یا اجتماعى‏قرار مى‏دهند و دست و پاى او را چنان مى‏بندند که نمى‏تواند از آن چارچوب پا را فراتربگذارد؛ امّا نظام تعلیم و تربیت اسلامى با برخوردارى از ویژگى پویایى و بالندگى انسان‏را در یک مسیرى قرار مى‏دهد که این مسیر، راه را تا بى نهایت براى ترقى و تکامل او باز مى‏کند.

مربیان: نظام‏هاى تربیتى هر کدام به گونه‏اى ادعا مى‏کنند که هادى انسان به سوى‏سعادت و خوشبختى هستند، در همین راستا ویژگى هدایتگرى نظام تربیتى اسلام راچگونه ارزیابى مى‏کنید؟
جواب: در تعلیم و تربیت اصولاً از هدایت فرد سخن به میان مى‏آید؛ اما هدایت درنظام تربیتى اسلام، معانى مختلفى دارد. در متون اسلامى خداوند هادى است و پیامبران‏الهى مأمور هدایت مردم‏اند. یک هدایت به عنوان هدایت تکوینى خداوند است که کّل‏جهان در سایه این نوع هدایت اداره مى‏شود، نوع دیگر هدایت تشریعى است که به‏وسیله پیامبران الهى به بشر ابلاغ شده است. قرآن مى‏گوید:
»اِنَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ اِمَّا شاکِراً وَ اِمَّا کَفُوراً«(انسان: 3)
ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس!
هدایتگر بودن نظام تعلیم و تربیت اسلامى بدین معنا است که در حوزه‏هاى دینى ومعرفتى و چگونه بودن و نیز چگونه زیستن به انسان کمک مى‏کند و او را به تفکر و تعمق‏وا مى‏دارد تا در عرصه زندگى بتواند به شکل شایسته‏اى با مسائل برخورد کند. این جنبه‏از هدایت، تنها دستور دادن، توصیه کردن، موعظه کردن و حتى دعوت به اطاعت کردن‏نیست، بلکه دستگیرى از انسان در به کارگیرى قدرت فکر و اندیشه و شکوفا کردن آن‏است تا بدین وسیله بتواند فراز و نشیب‏هاى زندگى را به خوبى پشت سرگذاشته و به‏مقصد و مطلوب اصلى خویش نائل گردد.

مربیان: جناب استاد ضمن سپاسگزارى مجدد از این که وقت شریفتان را در اختیارما قرار دادید، توضیح مختصرى نیز درباره ویژگى انقلابى بودن نظام تربیتى اسلام‏بفرمایید.
ویژگى‏هاى تعلیم و تربیت اسلامى
جواب: یکى دیگر از ویژگى‏هاى نظام تعلیم و تربیت اسلامى، انقلابى بودن آن است.در این نظام بر عدالت و دادگرى تأکید شده است؛ با ستمگرى مبارزه مى‏شود و استکبارو بزرگ بینى منفور شمرده مى‏شود.
این نظام، داراى حدود و ثغور است و ظالم و مظلوم متواضع و متکبّر و دانشمند ونادان در آن یکسان نیستند. در تعلیم و تربیت اسلامى کوشش مى‏شود انسانى با نشاط وشاداب، برخوردار از عزت و کرامت، و داراى منش الهى، با روحیه ستم ستیزى و مظلوم‏نوازى و شهادت‏طلبى تربیت شود که بتواند ره صد ساله را یک شبه بپیماید.

 


تصاویر زیباسازی نایت اسکین

تعداد بازدید از این مطلب: 205
موضوعات مرتبط: تربیتی , ,
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود